Labour Market Performance, Income Inequality and Poverty in OECD countries
Jean-Marc Burniaux,
Flavio Padrini and
Nicola Brandt ()
No 500, OECD Economics Department Working Papers from OECD Publishing
Abstract:
There have been concerns that employment-enhancing reforms along the lines of the 1994 OECD Jobs Strategy could inadvertently lead to increased income inequality and poverty. This paper focuses on the impact of institutions and redistributive policies on inequality and poverty with the view of assessing whether a trade-off between better labour market performance and equity has taken place in OECD countries, notably in the 1990s. During this period, reductions of unemployment have been associated with rising wage dispersion for workers in most OECD countries. Nevertheless, no clear general trend appears for total disposable income inequality and relative poverty among the total population. These developments suggest that gains from higher employment have in general offset the impact of rising wage dispersion. A preliminary econometric analysis for the period 1978- 2000 fails to detect any robust relationship between labour market institutions/policies and inequality as measured by the Gini coefficient. Please note that annexes are only available on the OECD Economics Department Website at: www.oecd.org/eco/Working_Papers.
Performance du marché de l'emploi, inégalité des revenus et pauvreté dans les pays de l'OCDE Des inquiétudes ont été souvent exprimées par la suite selon lesquelles les réformes visant à stimuler l'emploi selon la base de l’Étude de l’OCDE sur l’Emploi publiée en 1994 pourrait en fait se traduire par une augmentation des inégalités des revenus et de la pauvreté. Ce document de travail a pour objet l'impact des institutions et des politiques de redistribution sur l'inégalité et la pauvreté avec la perspective d'évaluer dans quelle mesure un arbitrage entre un meilleur fonctionnement du marché de l'emploi et l'équité des revenus s'est manifesté dans les pays de l'OCDE, notamment, dans les années 90. Au cours de cette période, le chômage a été réduit dans une majorité de pays de l'OCDE et cela simultanément à une augmentation de la dispersion des salaires des travailleurs. Néanmoins, en ce qui concerne l'inégalité des revenus disponibles et la pauvreté relative au niveau de l'ensemble de ménages, il n'est pas possible de dégager une tendance générale. Il semblerait donc que les gains de redistribution associés à l'augmentation de l'emploi ont été suffisants, en général, pour compenser l'augmentation des inégalités salariales. Une analyse économétrique préliminaire pour la période 1978-2000 ne permet pas d'identifier des relations robustes entre les institutions et les politiques du marché de l'emploi, d'une part, et l'inégalité des revenus mesurée par l'indice de Gini, d'autre part. Les annexes sont disponibles uniquement sur le site web du Département des Affaires économiques de l'OCDE: www.oecd.org/eco/Documentsdetravail.
Keywords: chômage; distribution des revenus; emploi; employment; income distribution; institutions; institutions; pauvreté; poverty; unemployment (search for similar items in EconPapers)
JEL-codes: I38 J38 J58 J68 (search for similar items in EconPapers)
Date: 2006-07-17
New Economics Papers: this item is included in nep-lab
References: Add references at CitEc
Citations: View citations in EconPapers (24)
Downloads: (external link)
https://doi.org/10.1787/882154447387 (text/html)
Related works:
This item may be available elsewhere in EconPapers: Search for items with the same title.
Export reference: BibTeX
RIS (EndNote, ProCite, RefMan)
HTML/Text
Persistent link: https://EconPapers.repec.org/RePEc:oec:ecoaaa:500-en
Access Statistics for this paper
More papers in OECD Economics Department Working Papers from OECD Publishing Contact information at EDIRC.
Bibliographic data for series maintained by ().