EconPapers    
Economics at your fingertips  
 

Innovation stratégique et business model des écosystèmes “mobiquitaires”: rôle et identification de l’acteur leader

Amel Attour

Working Papers of BETA from Bureau d'Economie Théorique et Appliquée, UDS, Strasbourg

Abstract: Au sein d’un écosystème, plusieurs entreprises peuvent endosser le rôle de firme pivot. Cette recherche propose une grille de lecture permettant d’identifier qui et quelles caractéristiques permettent à une firme pivot de se positionner dans le rôle de leader dans les différentes phases du cycle de vie de l’écosystème. Pour cela elle relève d’une démarche ingénierique au sens de Chanal et al. (1997) et s’appuie sur le projet « Nice Futur Campus (NFCampus) » et montre que seule deux fonctions du business model d’une innovation peuvent octroyer le rôle de leader à une firme pivot.

Keywords: business models; écosystème d’affaires; innovation; mobiquité; firme pivot. (search for similar items in EconPapers)
Date: 2012
New Economics Papers: this item is included in nep-bec, nep-ino and nep-knm
References: View references in EconPapers View complete reference list from CitEc
Citations:

Downloads: (external link)
http://beta.u-strasbg.fr/WP/2012/2012-12.pdf (application/pdf)

Related works:
This item may be available elsewhere in EconPapers: Search for items with the same title.

Export reference: BibTeX RIS (EndNote, ProCite, RefMan) HTML/Text

Persistent link: https://EconPapers.repec.org/RePEc:ulp:sbbeta:2012-12

Access Statistics for this paper

More papers in Working Papers of BETA from Bureau d'Economie Théorique et Appliquée, UDS, Strasbourg Contact information at EDIRC.
Bibliographic data for series maintained by ( this e-mail address is bad, please contact ).

 
Page updated 2025-03-20
Handle: RePEc:ulp:sbbeta:2012-12