La denominación de origen en el desarrollo de estrategias de diferenciación: percepción y efectos de su utilización en las sociedades vinícolas de Mancha y Valdepeñas
Maria Yague and
Ana Jimenez
Revista Espanola de Estudios Agrosociales y Pesqueros, 2002, issue 197, 26
Abstract:
El presente trabajo analiza el empleo de la Denominación de Origen por parte de las sociedades vinícolas en el desarrollo de estrategias de diferenciación. El análisis del sector demuestra la existencia de oportunidades estratégicas fundamentadas en el empleo de las Denominaciones de Origen. Comercialmente utilizadas como marcaparagüas o garantía, las mismas recogen en su concepto tanto el origen como la tradición y especialización en la elaboración de productos de alta calidad y de características diferenciales. Con su presencia, los empresarios, los Consejos Reguladores y la Administración Pública buscan facilitar en el consumidor el reconocimiento del producto y la percepción de una calidad y grado de diferenciación superiores...The next work focuses on the wine industry use of origin design in differentiation strategic development. The sector analysis shows how it is possible to find strategic opportunities based on origin design useful. As an umbrella or guarantee brand, they can be used in the area of marketing. And their concept consists not only of the origin, but also in the tradition and the specialization of generating quality and differentiation products. The use of Geographical indicator of quality helps managers, Regulator Councils and Public Administration to achieve the product recognition and quality perception from consumers .
Keywords: Financial Economics; Production Economics; Productivity Analysis (search for similar items in EconPapers)
Date: 2002
References: Add references at CitEc
Citations:
Downloads: (external link)
https://ageconsearch.umn.edu/record/184341/files/pdf_reeap-r197_07.pdf (application/pdf)
Related works:
This item may be available elsewhere in EconPapers: Search for items with the same title.
Export reference: BibTeX
RIS (EndNote, ProCite, RefMan)
HTML/Text
Persistent link: https://EconPapers.repec.org/RePEc:ags:spreea:184341
DOI: 10.22004/ag.econ.184341
Access Statistics for this article
More articles in Revista Espanola de Estudios Agrosociales y Pesqueros from Ministerio de Medio Ambiente, Rural y Marino (formerly Ministry of Agriculture)
Bibliographic data for series maintained by AgEcon Search ().