EconPapers    
Economics at your fingertips  
 

Vierteljährlicher Realwert des BIP: Aktuelle Ergebnisse

Wolfgang Nierhaus

ifo Schnelldienst, 2016, vol. 69, issue 15, 34-37

Abstract: Das Statistische Bundesamt berechnet neben dem realen Bruttoinlandsprodukt regelmäßig auch den Realwert des Bruttoinlandsprodukts. Die beiden Schlüsselindikatoren unterscheiden sich um den Terms-of-Trade-Effekt. Es zeigt sich, dass in Deutschland 2015 die Kaufkraft der im heimischen Wirtschaftsprozess entstandenen Einkommen zum dritten Mal in Folge stärker zugenommen hat als das reale Bruttoinlandsprodukt. Dies gilt sowohl in der Jahresdurchschnittsbetrachtung als auch im unterjährigen konjunkturellen Verlauf.

Keywords: Volkswirtschaftliche Gesamtrechnung; Terms-of-Trade; Bruttoinlandsprodukt; Realwert (search for similar items in EconPapers)
JEL-codes: E01 E31 H61 (search for similar items in EconPapers)
Date: 2016
References: View references in EconPapers View complete reference list from CitEc
Citations:

Downloads: (external link)
https://www.ifo.de/DocDL/sd-2016-15-nierhaus-realwert-BIP-2016-08-11.pdf (application/pdf)

Related works:
This item may be available elsewhere in EconPapers: Search for items with the same title.

Export reference: BibTeX RIS (EndNote, ProCite, RefMan) HTML/Text

Persistent link: https://EconPapers.repec.org/RePEc:ces:ifosdt:v:69:y:2016:i:15:p:34-37

Access Statistics for this article

ifo Schnelldienst is currently edited by Marga Jennewein

More articles in ifo Schnelldienst from ifo Institute - Leibniz Institute for Economic Research at the University of Munich Contact information at EDIRC.
Bibliographic data for series maintained by Klaus Wohlrabe (wohlrabe@ifo.de).

 
Page updated 2025-03-22
Handle: RePEc:ces:ifosdt:v:69:y:2016:i:15:p:34-37